This blog is dedicated to my home town Negombo, its people, its history, culture, its life, politics and the norms and the values which I learned from them.

Friday 24 March 2023

ඇත්තටම කුරුසයේ ඇණ ගසන පිලිපීන පාස්කුව

පාස්කු හෙවත් කොරොස්ම කාලය යනු පිලිපීනයට සුවිශේෂී වූ කාලයක් බව පාස්කු කාලයක එහි ගොස් ඇති සියල්ලන් දනී. ආසියාවේ විශාලතම කතෝලික රාජ්‍යය වන පිලිපීනයේ සීයට 80 කට වැඩි පිරිසක් කතෝලිකයන් ය. වෙනත් සභා වලට අයත් කිතුනුවන් ද එරට ජනගහනයෙන් සීයට 12 කට ආසන්නය. සීයට 6 ක පමණ මුස්ලිම් ජනගහනයක් ද වේ. ඔවුන්ගෙන් බහුතරයක්  දකුණු දිග පිලිපීන Mindanao දූපත කේන්ද්‍ර කරගෙන වාසය කරයි. Mindanao යනු එරට අගනුවර වන Manila නුවර පිහිටි Luzon දූපතට අනතුරුව පිහිටි විශාලතම දූපතයි. පිලිපීන පාලනයට එරෙහිව කැරලි ගසන මුස්ලිම්  කැරලිකරුවන් වඩාත්ම ක්‍රියාත්මක වන්නේ එම දකුණු දිග පිලිපීන දූපත් කේන්ද්‍ර කරගෙනය  වෙනත් කිතුනු සභාවකට අයත් කිතුනු පාස්ටර් වරයෙකු කුරුසයේ ඇණ ගසා මරාදැමීමක් ගැන ප්‍රවෘත්තියක් පලව තිබුනි. මා මේ ලියන්නට යන්නේ එකී ප්‍රවෘත්ති ගැන නොව චතාරික කාලයේ පිලිපීනයේ සිදුකරන චතාරික පිලිවෙතක් ගැනය.

කලින් සදහන් කල ලෙසම චතාරික කාලය යනු පිලීපිනයට සුවිශේෂී කාලයකි. චතාරික සමයේදී පිලිපිනයේ විදී පුරා සිදුකරන පාදනමස්කාරයන් එහි සුලබ දසුනකි. එකී පදනමස්කාරයන් සදහා කුරුසය කරෙන් දරාගෙන, කටු ඔටුන්නක් පැලද, ජේසු මෙන් ඇදගත් පිරිස්ද, රෝම සොල්දාදුවන් මෙන් ඇදගත් පිරිස් ද, බැතිමතුන්, පියතුමන්ලා,  පැවිදි සොහොයුරු සොහොයුරියන්ද යාච්ඤා කරමින් ගමන් කිරීම සුබල දසුනකි. 

එයටත් වඩා අවධානය යොමුකරන දසුනක් වන්නේ කසයක් වැනි දෙයකින්, උණ පතුරුවලින් තනාගත් කටු සැරමිටියකින්, සිය සිරුරේ පිටට තලමින්, පව් සමාව ඉල්ලමින්, එම පෙරහැර වල ගමන් කරන පිරිස්දය. එය එක්තරා ආකාරයක කෲර වදබධනයක් තමා පිටම පවරා ගන්නා සිත් තැතිගන්වන දසුනකි. හිත් කීරිගන්වන එවැන්නක් පාස්කු කාලයේ එරට වැසියන්ට නම් කිසිසේත්ම නුපුරුදු අත්දැකීමක් නොවේ. 

එහෙත් එයටත් වඩා තැති ගන්වන කරුණක් නම් ඇත්තටම කුරුසයේ ඇණ ගැසීමය. ජේසුස් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ ඇණ ගැසුවාක් මෙන් දෑත් දෙක කුරුසයේ තබා ඇණ ගසා කුරුසයේ එල්ලීමේ චාරිත්‍රයක් චතාරික කාලයේදී පිලිපීන කිතුනුවන් අනුගමනය කරති.  San Pedro Cutud Lenten Rites නමින් හදුන්වන එම චතාරික චාරිත්‍රය ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ කුරුසියේ ඇණ ගැසීම සැබෑවටම  ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමකි. එහෙත් එසේ ඇණ ගසන්නේ ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ මෙන් මරණ දක්වා නොවේ. තාවකාලිකවය. විනාඩි 5 පමණ කාලයක් එසේ ඇණගසා එල්ලා තබා ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ සිරුර කුරුස ගසින් බාගන්නාක් මෙන් කුරුසයෙන් ඉවත් කරගනී. ඇතැම් අවස්ථාවල ස්ත්‍රී/ පුරුෂ දෙගොල්ලෝම මෙසේ ඇණ ගැසයි. 

ඇග කිරීගන්වන, දැඩි ආතතියක් දනවන මෙම දසුන නැරඹීමට තරමක් අසුරුවිය හැක. එහෙත්  එකී චාරිත්‍රයේ නිරතවන්නන්ට නම් එය අතිමහත්වූ භක්ති අභ්‍යාසයකි. ප්‍රේමණීය ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ වින්දාවු දුක්ගාවිනාව තමන්ම විද දරාගැනීමකි. මැනිලා අගනුවර සිට පැය එකහාමරකින් පමණ ලගාවිය හැකි Cutud ගමේ Ruben Enaje නම් තැනැත්තා මෙසේ 33 වතාවක් කුරුසේ ඇණ ගැසීමට ඉදිරිපත්වූ බව කියවේ. ඇත්ත වශයෙන්ම එසේ කුරුසයේ ඇත්තටම ඇණ ගැසීමට ඉදිරිපත් වීමට මෙන්ම, එවැනි දසුනක් ලග සිට බලා සිටීමටද හැක්කේ කිසියම්වූ ආකාරයකට භක්තියේ ගැඹුරු අන්තයකට ලගාවිය හැකි පුද්ගලයෙකුට පමණි. චතාරික කාලය තුල එවැනි  තැනැත්තන් පිලිපීනයේ ඇති තරම් සොයාගැනීමට හැක. 

පිලිපීන වැසියන් පාස්කු සමයේ නිරතවන පාස්කු භක්ති අභ්‍යාසයන්  සැබෑවටම භක්තියේ විවිධ වු අන්තයන් විදහා දක්වන්නකි. පිලිපීනයේ සිට විසුරුවා හරින වෙරිටාස් ගුවන් විදුලියේ   (Radio Veritas) සිංහල සේවය ඔස්සේවත් පිලිපීනයේ එකී පාස්කු සම්ප්‍රදායන් ගැන විකාශනය කරන්නේ නම් ලාංකික කිතුනුවන්ට යම් අවබෝධයක් ඒ පිලිබදව ලැබිය හැකිය. 

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා 

24/03/23

No comments:

Post a Comment