This blog is dedicated to my home town Negombo, its people, its history, culture, its life, politics and the norms and the values which I learned from them.

Wednesday, 5 February 2020

ජනාධිපතිවරයාගේ නිදහස් දින කතාව - නැවත පැරණි තැනටම පැමිණීම


පසුගිය වසරේ (2019) නිදහස් දින උළෙලේදී හිටපු ජනාධිපති සිරිසේන සිදුකල කතාව කිසිවෙකුට සොයාගෙන කියවිය හෝ ඇසිය හැකි නම් ඕනෑම කෙනෙකු එකගවේවි එම අසංකූල නිදහස් දින කථාව තුල ප්‍රදර්ශනයවූයේ හිටපු ජනාධිපති සිරිසේනගේ මෙන්ම පැවති ආණ්ඩුවේ ව්‍යාකූලභාවයත්, සිරිසේන ජනාධිපතිවරයාගේ දේශපාලන ගමනේ තිබුන අනනුකූලභාවයත් පමණක් බව. 

ඒ ගැන මම මීට පෙර ලියා ඇති  'සිරිසේන ජනාධිපතිවරයාගේ අසංකූල නිදහස් දින කථාව: අනනුකූල දේශපාලනයක ව්‍යාකූල අවසානය.' යන මාතෘකාව යටතේ පළවූ ලිපියේ සදහන් කර ඇත. (ඒ ගැන එම යොමුවෙන්ම කියවිය හැක).


එම ලිපියේදී මා දැක්වූ අදහසක්වුයේ ඇමෙරිකාවේ ජනාධිපතිවරු මෙන් ලංකාවේ ජනාධිපතිවරු/වරිය ගෙන්  තම ධුර කාලය තුලදී සාක්ෂාත් කරගැනීමට අපේක්ෂා කරන අරමුණු හෝ  ප්‍රතිපත්ති සමුදායක් ගැන අදහස්  පෙරදැරි කරගැනීමක්  හෙවත් 'Presidential Doctrine' යනුවෙන් හදුන්වන යමක් දැකීමට නොහැකි වෙන බවත්, එසේ 'Presidential Doctrine' යනුවෙන් නම් කල හැකි ලෙස පෙනී යාහැකි දැක්මක් හෝ වැඩපිළිවෙලක් තිබු ජනාධිපතිවරයා හෝ වරිය ලෙස නම් කල හැකි අයෙක් වෙතොත් ඉන් මායිමකටවත් ජනාධිපති සිරිසේන ලං විය නොහැකි බවයි. මන්දයත්, ජනාධිපති සිරිසේන පෙනීසිටියායැයි පෙනීගිය දැක්ම සහ වැඩපිළිවෙල පසුකාලීනව ඔහු විසින්ම නිශේධනකර දේශපාලන වශයෙන් ආතභූත ස්ථානයකට ඔහු තල්ලුවී ගිය නිසාය. 

සිරිසේන ජනාධිපතිවරයාගේ එකී නිදහස් දින උළෙලේ කථාව පමණක් නොව ඔහුට කලින් සිටි වෙනත් ජනාධිපතිවරු/වරියගේ කථා හා සැසදීමේදී මෙවර නිදහස් දින උළලේදී ජනාධිපති ගෝඨාභය රාජපක්ෂ ඊයේ (04/02/20) ඉදිරිපත්කල නිදහස් දින කථාව විශිෂ්ඨ කථාවක් බව නිසැකයෙන්ම පෙනීයා හැක.

ඔහුගේ එම කතාව තුල සිය ධුරකාලය තුලදී සාක්ෂාත් කරගැනීමට අපේක්ෂා කරන කරන ප්‍රතිපත්ති, අරමුණු සහ අපේක්ෂා සම්බන්දයෙන් යම් අදහස් දැක්වීමක් සිදුවූ අතරම මහජනයාට වැඩ කිරීමට ඔහුට ඇති ඔහුගේ උවමනාවද ඉතාම හොදින් ප්‍රකාශවන ලදී. මහජනයාගේ සුබසිද්ධිය නගාසිටවීමට, මිනිස්සුන්ගේ පෞද්ගලික සහ සාමුහික අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කරදීමට, රාජ්‍ය නායකයා ලෙස මහජනයාගේ අභිප්‍රායන් ඉටුකිරීම සදහා කැපවීමට ඔහුට ඇති තිර අදිටනද එම කතාව තුල කියාපෑහ. තමන්ට පැවරෙන රාජකාරිය අකුරටම ඉටුකරලීමට හමුදා නිලධාරියෙක් ලෙස ඔහු ලබා තිබු පරිචය සහ පුහුණුව රාජ්‍ය නායකයා ලෙසද ක්‍රියාවේ යෙදවීමට ඔහුට ඇති දැවෙන උවමනාව කථාවෙන් පමණක් නොව ඔහු ලබා ඇති හමුදා පදක්කම් පැළද පැමිණීමෙන්ද නිරූපණය කිරීමට උත්සහ කළේය.

වැනි වුවමනාවක් ප්‍රදර්ශනය කරන රාජ්‍ය නායකයෙක්ට මහජනයා අතර ශක්තිමත් පදනමක් ගොඩනගා ගැනීමට අපහසු නැත. 

මෙන්ම ජනාධිපතිවරයාගේ කතාව තුල ඔහු මතුකරන්නට උත්සහකල ඔහු හමුවේ ඇති අහියෝග සහ සීමා සම්බන්දයෙන්ද, එකී සීමා බිද දැමීමට ඔහුට ඇති වුවමනාව දැක්වීය. මහජන චන්දයෙන් තේරී පත්වෙන විධායකට නිසි බලතල තිබිය යුතුබවත්, ව්‍යවස්ථාදායකය, විධායකය සහ අධිකරණය අතර බලතුලනයක් සහ ස්වාධීනත්වයක් තිබිය යුතුබවත්, බලතල ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී කිසිදු බාධකයක් නොතිබිය යුතු බවත් නැවත නැවත මතුකරන ලදී. මෙන්ම මධ්‍යම රජය සහ විමධ්‍යගත බලය අතර විධිමත්, නිරවුල් සහ මනා කළමනාකරණයක් අවශ්‍ය බවද, රජය සහ ජනතාව අතර සම්බන්දීකරණයක් අවශ්‍ය බවද දැක්වීය. රාජ්‍ය පරිපාලන යාන්ත්‍ර ශක්තිමත්, සරල, නිසි ආකාරයකට ක්‍රියාත්මකවන, ක්‍රියාශීලී තත්වයක තිබිය යුතුබවද දැක්වීය. නීතියේ ආධිපත්‍ය තහවුරුවීම, නීතිය සාධාරණව ක්‍රියාත්මක වීමේ වැදගත්කමද පෙන්වා දුන්හ. එමෙන්ම ජාතික ආරක්ෂාව සහ මහජන ආරක්ෂාව තහවුරු කිරීමත්, ආරක්ෂක අංශ සහ මහජනයාගේ නිදහසට හානි නොවන ලෙස එකී ක්ෂේත්‍ර අතර මනා සම්බන්දයක් තිබිය යුතු බවත් මතුකළේය. ඊට අමතරව රාජ්‍ය සහ රාජ්‍ය යාන්ත්‍රණය මුළුමනින්ම දුෂණයෙන් මුදාගැනීමේ අවශ්‍යතාවය ගැනද සදහන් කළේය.

මේ ආකාරයට ජනාධිපතිවරයා සදහන් කල කරුණු අනුව පෙනී යන්නේ ඔහු රාජ්‍ය ගොඩනැගීම (state building) නම්වූ දේශපාලන විද්‍යා විෂය ක්ෂේත්‍රය තුල සාකච්ඡාවට ලක්කරන බොහෝ කාරනා සිය ජනාධිපති ධුරයේදී සාක්ෂාත් කරගැනීමට අපේක්ෂා කරන අරමුණු ලෙස කිසියම් ආකාරයකට කැටිකර දැක්වීමක් සිදුකර ඇති බවය.

ශ්‍රී ලංකාව තුල රාජ්‍ය ගොඩනැගීම පිළිබද අදහස අන් කවර කලකටවත් වඩා වසර තිහක් පැවති සිවිල් යුද්ධයෙන් අනතුරුව වඩ වඩා පෙරට පැමිණි ඇති බව පෙනීයැයි. එකී කාර්ය ඉටුකරගැනීමට පවා ජනාධිපතිවරයා නව ව්‍යාවස්ථා සංශෝධනයක් ඉල්ලා සිටී. ව්‍යවස්ථාව වෙනස් කිරීම නම්වූ ඉල්ලීම නැවත වරක් අළුත් වටයකින් මතුව ඇත.

පසුගිය කාලය පුරාම ශ්‍රී ලංකාව තුල වඩ වඩා ඉස්මතුවූ මතයවූයේ රාජ්‍ය නිසි  පරිදි ගොඩනැගීම ඔස්සේ ශ්‍රී ලංකාවට සාර්ථකත්වය සහ සංවර්ධනය අත්කරගත හැකිය යන්නය. එසේ කිරීම තුල  ශ්‍රී ලංකාවට  දියුණු රාජ්‍යක් ලෙස  නැගී  සිටිය  හැකියැයි යන්න   ගැන දැඩි විශ්වාසයක් පවතී.

එහෙත් රාජ්‍ය ගොඩනැගීම තුල පමණක් රාජ්‍යයක පැවැත්ම හෝ සාර්ථකත්වය තහවුරු කරන්නේ නැති බව Tom Nairn මෙන්ම Walker Connor ආදීන් බ්‍රිතාන්‍යය සහ ඇමරිකා එක්සත් ජනපද ආශ්‍රිතව සිදුකල ශාස්ත්‍රීය අධ්‍යන  ඔස්සේ පෙන්වා දී ඇත.

විශේෂයෙන්ම ජාතිය ගොඩ නැගීමෙන් තොරව රාජ්‍යයකට සාර්ථකවිය නොහැකි බව බොහෝ අධ්‍ය පෙන්වා දී තිබේ. 'සිංහල-බෞද්ධ' සහ 'දෙමළ' යන ජාතික අනන්‍යතා දෙකක් පැහැදිලිවම තහවුරුවී ඇති ශ්‍රී ලංකාව වැනි රටක් තුල ජාතිය ගොඩනැගීම නම් ක්‍රියාමාර්ගය සාක්ෂාත් කරගැනීමේ අභියෝගය ජයගැනීමෙන් තොරව සාර්ථකත්වය මෙන්ම සංවර්ධනයද සාක්ෂාත් කරගත නොහැකි බව ලංකාවේ 50වෙනි නිදහස් උළලේදී චන්ද්‍රිකා කුමාරතුංග මේසේ දක්වා තිබේ: When we commenced our tryst with destiny, half a century ago, the task ahead of us was daunting. I dare say, 50 years is but a brief moment in our history of over 2500 years. Yet it is well enough time, for a nation, to attain political maturity and to formulate and implement systems to strengthen its nationhood, uniting all the peoples living within it, whilst ensuring its territorial integrity and to have attained economic and social advancement, in order that the newly won political freedom transform itself into a full freedom for its peoples - freedom from fear, from poverty, from ignorance, from disease and most of all freedom to be equal and live with dignity and self-respect...........We can be justly proud of our successes in building strong and democratic forms of government, honest and transparent systems of governance, and our achievements in education and health, where Sri Lanka is placed high among the developing nations are well known.......... We have failed in the essential task of nation building. We have meandered and faltered along the path, whilst our neighbours in Asia and many other countries have forged strong and United Nations in which peoples of various communities of race, religion and language live in harmony. The search for the causes and the apportioning of blame for this situation may be assigned to the historians...

බෙදී ගිය ජාතික අනන්‍යතා දෙකක් තහවුරු වී ඇති ලංකාව තුල ජාතිය ගොඩනැගීම නම් ක්‍රියාවලිය ජය ගැනීමෙන් තොරව ගෝඨාභය රාජපක්ෂ ජනාධිපතිවරයාට ගොඩනැගිය හැකි රාජ්‍ය කුමක්ද?

මතු සම්බන්දයි...

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා
05/02/2020

No comments:

Post a Comment