This blog is dedicated to my home town Negombo, its people, its history, culture, its life, politics and the norms and the values which I learned from them.

Sunday, 25 October 2020

ටෙනී Double Meaningද? Single Meaning ද?

මීට වසර 4කට පෙර විජය නන්දසිරි කලාකරුවා මියගිය විට මා ලියු ''විජය නන්දසිරිගේ මරණය ගැන දුක්වෙන අය ටෙනිසන් කුරේ මියගියවිට කුමක් කරයිද?'' යන ලිපිය  අවසාන  කරමින්  මම  මෙසේ සටහන් කලෙමි: 'විජය නන්දසිරි මැරුණවිට අඩපු අය ටෙනිසන් කුරේ මැරුණවිට අඩන්නේ නැහැ නේද ?' (එම ලිපිය මෙතනින් කියවිය හැක)

ඉන් හතර වසරකට පසුව ටෙනිසන්  කුරේ කලාකරුවා  පසුගියදා  මියගියේය. ඉහතින් දැක්වූ ප්‍රශ්නය මම  නැවත  මතුකලවිට  ලැබුන  ප්‍රතිචාර කිහිපයක් පහතින් දැක්වේ.

1. ''ටෙනිසන් කුරේගේ අන්තිමට ආව චිත්‍රපට බලන්න. ඒවාට හිනා යන්න ගුලි කන්න ඕනී.. පහත් කුනුහරප පිරුනු විහිලු.. විජය නන්දසිරි ගේ චිත්‍රපට බලන්න.. ඒ චිත්‍රපට වල තියෙන class එක ටෙනිසන් කුරේ ගෙ නෑ..එකයි වෙනස..''

2. ''ටෙනිසන් කුරේගෙ ගොන් ජෝක් තියෙන්නේ දෙපිට කාට්ටු වචන කුනුහර්ප භාවිතය තුලින් බැන පහත් විනෝදශීලී ක්‍රමයක් අනුගමනය කලේ. මට මතකයි අපි ස්කොලෙ යන කාලේ ඇන්ඩන්ගේ කතා කියල ඉස්කොලේ ලමයි අතර තිබුනා අන්න ඒ වගේ ලාමක විහිලු සමහර විට ලො බජට ෆිල්ම් නිසා මේවගේ චරිත දෙක තුනක් දාල පිල්ම් එකක් කරන්න පුළුවන් වියකැකියි. දැන්කාලෙ යූටියුබ් චැනල් තියෙන්නේ ජෝක් කරන ඒවගේ අනූව දසකයේ දී මේ වගේ බාලවර්ගයේ ෆිල්ම් ගොඩක් ආව ඒකෙන් උනේ සිංහල සිනමාව නැත්තටම නැතුවන තරමට කඩාගෙන වැටෙන මට්ටමට ආව. දැන් ෆිල්ම් හැදෙන්නෙත් අකලට ප්‍රේක්ෂකයත් නෑ ඉන්න ඈයො ෆිල්ම් බලන්න යන අයම නෙවෙයි වෙන වෙන අරමුණු වලට ෆිල්ම් හෝල්වලට යන්නේ...''

3. ''මේ වෙලාවේ විජය නන්දසිරි සහ ටෙනිසන් කුරේ යන කලාකරුවන් දෙදෙනාව සංසංදනය කරන එක සුදුසු නෑ නේද?විජය නන්දසිරි යනු ජෝ අබේවික්‍රම මහතා තරමටම ඉහළට යා හැකිව තිබුණු , සිනමාකරුවන් විසින් හරිහමන් වැඩක් නොකරගත්තු විශිෂ්ට ගණයේ චරිතාංග නලුවෙක්. ඔහුව සම කරන්න බෑ ටෙනිසන් කුරේ මහතාට. ටෙනිසන් කුරේ කියන්නෙ ඉතා හොඳ විකට නලුවෙක්. එතුමා මෙහෙයවපු අයගේ වරදින් මිසක් එතුමාගේ වරදකින් නෙවෙයි පහත් රසිකත්වය කියන තලයට වැටුණේ. සමහරවිට එතුමාට බැරෑරුම් චරිත ලැබුණා නම් ඔය තත්ත්වය වෙනස් වෙන්න තිබ්බා. ඔය කවුරුත් අවසානයේ මුදල් මත යැපෙන අය. ඔවුන්ගේ ප්‍රධාන ආදායම රඟපෑම වුණාම ජීවිතේ සමහර කාලවකවානුවල ඕනෑම එකක රඟපාන්න හිත හදාගන්නවා. ටෙනිසන් කුරේ මහතා දෙපිට කැපෙන වචන කිව්ව පළියට එතුමාව කුණුහරුප කාරයෙක් කරන එක වැරදියි. එතුමාගේ ඇතැම් වේදිකා නිර්මාණවල සූක්ෂම විදියට දේශපාලනය විවේචනය කරනවා. ඒ වේදිකා නාට්‍ය බහුතරයක් නැරඹුවේ මේ රටේ උගත් බුද්ධිමත් දොස්තරවරු, ඉංජිනේරුවෝ සහ නීතඥවරු . ඔය කියන තරං අවර ගණයේ නං ඒ කියන බුද්ධිමත්තු මානසික රෝගියෝ වෙන්න ඕන ඒවා බලන්න. ඊටත් , මනුස්සයෙක් මැරුණම එහෙම කියන එක වැරදියි. මොකද අපි අපේ ජීවිත වලදි කොයි තරං විහිලු සහගත ගොං වැඩ කරල ඇද්ද.''

4. ''I'm not insulting a man who is dead. But as an observer, you seriously cannot compare Wijaya Nandasiri and Tenison. Wijaya Nandasiri never did cheap jokes like Tenny. And the acting by Wijaya Nandasiri as Maname is superb. Bandu and Tenny dng jokes by all disgusting acts and filth. ඇඟේ මඩ /Cake ulagena, මඩ කාලා, කුණුහරුප කියාගෙන කරන විකාර comedy නෙමෙයි. But I respect Tenison as an artist and wish him RIP.''

5. ''ටෙනී අහිංසක මනුස්සයෙක් ....ටෙනීගෙ කුනුහරුප ගැන කියන අය ඉතිං සැබෑ ලෝකෙත් කුනුහරුප නොකියපු, තව එකෙකුට හිනායන්න වත් දෙපැත්ත කැපෙන වචන නොකියපු සත්ගුනවත් මහත්තුරු නෝනලා නිසා ටෙනියට බැන්නට කමක් නෑ...ජෝතිපාල ට පීචං ගායකයා කිව්වා වගේ තමයි ඉතිං මේ රට බයිලා...හම්මේ සම්භාව්‍ය පොරවල් ඉන්න රට...''.

ඉහත කී අදහස් වලට අනුව විජය නන්දසිරි  සහ ටෙනිසන් කුරේ සමාන කල නොහැකි අතර විජය නන්දසිරිගේ රංග ප්‍රතිභාව හා සැසදීමේදී  ටෙනිසන් කුරේ සිටින්නේ ගව්ගානක් ඈතිනි. එහෙත් ඒ සම්බන්ද මිනුම්දඬු කවරක්ද යන්න ගැන පොදු නිර්නායකයක් සොයාගැනීම අපහසුය.  

විජය නන්දසිරිද ටෙනිසන් කුරේ මෙන්ම විකට නළුවෙක් වෙන නමුදු ටෙනීසන් කුරේගේ විහිළු 'ගොන් ජෝර්ක්' වන අතර විජය නන්දසිරිලාගේ ජෝර්ක් 'ප්‍රබුද්ධ ජෝර්ක්ය'. එයට හේතුව ලෙස පෙනෙන්නේ විජය නන්දසිරි ටෙනිසන් කුරේ තරම් කුණුහර්ප හෝ දෙපැත්ත කැපෙන වචන  කියන්නෙක් නොවේයැයි අදහසක් පවතී. එහෙත් ඇත්ත තත්වය නම් සිංහල සිනමාවේ මුල්ම විකට නළුවා වූ හියුගෝ ප්‍රනාන්දු හැර එඩී ජයමානගේ සිට සියල්ලෝම කුණුහර්ප හෝ දෙපැත්ත කැපෙන වචන කියන්නන් වීමය. අපි එක් උදාහරණයක් ගතහොත් ටෙනිසන් කුරේගේ මුල් කාලීන ප්‍රසිද්ධ විහිළුවක් වන ''බළලා මීයන් අල්ලයි......බල බල හිටියෝත් අල්ලයිද?..."  ආදී කථා අවශ්‍ය නම් කිසිවෙකුට Double Meaning කථා ලෙස ලෙසද, නැතහොත් එසේ නොවන හුදු හාස්‍යජනක යෙදුම් ලෙසද හදුනාගත හැක. එහෙත් මගේ නිරීක්ෂණය වන්නේ විජය නන්දසිරි ඉහත කී බළලා මීයන් අල්ලයි කථාවම කියනවාට වඩා හාස්‍යජනක ලෙස ටෙනිසන් කුරේට එය ඉදිරිපත්කල හැකිවුවද විජය නන්දසිරිට හිමිවන 'ප්‍රබුද්ධ' 'රෙද්ද' ටෙනිසන් කුරේට කිසිලෙසක හිමි නොවනු ඇති බවය.   

ඉහතින් දැක්වූ විවිධ ඇයගේ අදහස් අතරවූ තවත් අදහසක් සමබන්දයෙන් අදහස් දක්වන්නේ නම් ටෙනිසන්  කුරේලා  බිහිවුයේ මෙරට සිනමාව කර්මාන්තයක් ලෙස කඩා වැටෙමින් තිබුන අවධියක වන අතර අත්තවශයෙන්ම ඔවුන්ගේ දායකත්වය තුල සිනමා කර්මාන්ත තවත් ටික කලක් හෝ දුවගැනීමට හැකිවිය.  ඒ අනුව ඔවුන් නිසා සිනමා කර්මාන්තය කඩා වැටුනා නොව කඩා වැටෙමින් තිබු සිනමා කර්මාන්තය ඔවුන්ගේ  රංගදායකත්වය තුල යම්කලක් අල්ලාගෙන සිටීමටත්, කඩා වැටෙමින් තිබු එම සිනමාවට පවා ජනතා ආකර්ෂණයක් දිනාදීමටත් ඔවුන්ට හැකිවිය. සිනමා කර්මාන්තයේම පැවති නොහැකියාව නිසාම රංගන ක්ෂේත්‍රයට පිවිසි ටෙනිසන් කුරේට පමණක් නොව විජය නන්දසිරිට පවා සිය රංගන  හැකියාවන් දියුණුකර ගැනීමට නිසි  සහයක් ලැබී නොතිබුණු අතරම රංග ශිල්පීන් පුහුණු කරන ආයතනයන් හෝ ක්‍රමවේදයන් ලංකාව තුල මුල්බැසගෙන නොතිබීමද ඔවුන් වැනි සිනමාවට පිවිසෙන්නන්ට නිසි මගපෙන්වීමක් නොලැබීමට හේතුවිය. 

කෙසේවුවද ටෙනිසන් කුරේ සහ විජය නන්දසිරි සම්බන්දයෙන් දක්වා තිබු අදහස්වල  සත්‍ය  අසත්‍යතාවය හෝ නිරවද්‍යතාවය පිලිබදව සලකා බලමින් හෝ කිසිසේත්ම කිසිවක් බැහැරකල නොහැක්කේ පැහැදලිවම  එකී අදහස් දැක්වීම තුල පුද්ගල රුචිකත්වයන් සහ  රසවින්දනයන්ගේ ඇති වෙනස්කම්ද ගැබ්ව ඇති නිසාත් එකී අදහස් දැක්වීම පිළිබදව පොදු නිර්නායකයන් හෝ නැති නිසාත්ය. පොදුවේ ගතකල පීචන්  සහ ප්‍රබුද්ධ බෙදීම  හාස්‍යය උත්පාදනයට / ප්‍රභාසනය අදාල වන්නේ කෙසේද?   ගොන් කථා හෝ වේවා, කුනුහර්ප හෝ වේවා, දෙපිට කැපෙන කථා හෝ වේවා,  විජය නන්දසිරිගේ මෙන්ම ටෙනිසන් කුරේගේ  ජෝක්වලටද ලාංකිකයන් හිනාවුයේ නැතිද? එසේ බඩ අල්ලන් හිනාවෙන ගමන් මේක පීචන්, අරක ප්‍රබුද්ධ කියන්නේ, හෝ මේවා 'ගොන් ජෝර්ක්' අරවා 'මරු ජෝක්'  කියන්නේ කෙසේද?  මොකකින් හෝ ප්‍රේක්ෂකයා සිනා සාගරයක ගිල්විය හැකි නම් එතනදීම ඔවුන් දක්ෂ හාස්‍ය උත්පදකයින් වන්නේ නැතිද? 

එසේ නොවන්නේ නම්, එනම් විහිළුවක් විහිළුවක් ලෙස සලකා සීනාසීමට නොහැකි නම්, එතන ඇත්තේ යමෙකුට හිනාවිය නොහැකිකම පිළිබද ප්‍රශ්නයකි. විකසිත සිතකට මිස විවිධ සීමාවල හිර කලගත් සිත්වලට සැබෑවටම සිනා සිය නොහැක...අද ශ්‍රී ලාංකිකයන් සෑම අතින්ම සීමාවූ ජනතාවක් බවට පත්වී ඇත. ඔවුන්ට විජය නන්දසිරිව මෙන්ම ටෙනිසන් කුරේ යන දෙදෙනාවම එකම ලෙස රසවිදිය නොහැක..රසවිදිය හැක්කේ දෙකෙන් එකක් පමනි..ඔවුන් ඒතරමටම සීමා සහිත මනසක් නඩත්තු කරමින් සිටී. ඇත්තවශයෙන්ම, විජය නන්දසිරි මෙන්ම ටෙනිසන් කුරේ ඇසුරින් සලකුණු කල හැක්කේ ශ්‍රී ලාංකිකයන්ගේ මෙකී බෙදීම හාස්‍ය උත්පාදනය නම් සුන්දර ක්ෂේත්‍රයක පවා තීව්‍රව විහිදී ඇති ආකාරයයි. 

විජය නනදසිරිගේ ජෝර්ක් රස විදින්නන් විජය නන්දසිරි යනු  විද්‍යුත් මාධ්‍යවල විවිධ වැඩසටහන්වලට පවා සුඛනම්‍යලෙස, ලාලිත්‍යයක් ඇතිව, දේශිය උරුවකින් යුතුව සිංහල භාෂාව හසුරවමින් ජනහිත් ජයගත් විකට නළුවෙක් පමණක් නොව මහාචාර්ය එදිරිවීර සරත්චන්ද්‍රයන්ගේ මනමේ හී සිට වෙනත් බොහෝ ප්‍රබුද්ධ චරිත රගදැක්වූ කුසලතා පිරි නළුවෙක් යැයි පාරම් බාන අතර ටෙනී ලා එවැන්නො නොවේ. ඔවුන්ට අනුව ටෙනිසන් කුරේලා ඔහේ හාල් කෑලිය. එහෙත් ටෙනිසන් කුරේ පවා ඉංග්‍රීසි සාහිත්‍ය ඉගැන්වූ ගුරුවරයෙකුගේ පුතෙක් බවත් කිසියම් සංස්කෘතික සන්දර්භයක් තුල ගොඩ නැගුන චරිතයක් බවත් ඔවුන් නොසලා හරිති. ඊටත් වඩා ටෙනිසන් කුරේ යනු ඉතාමත් ඉහල මනුෂ්‍ය වටිනාකම්වලින් යුතු පුද්ගලයෙක් බව ඔහුගේ මරණයදා ඔහුත් සමග ඔහුගේ ගමේ එකට හැදී වැඩී පසුව කතෝලික පියතුමෙක්වූ ගරු ටෙරන්ස් බෝදියාබදුගේ පියතුමා දැක්වූ පහත සටහන සාක්ෂිදරයි: 

//''අපායේ තත්පර එක්දහස් අටසීය" වෙසක් සමයේ, එක්දාස් නවසිය හැත්තෑ ගණන්වල, අපේ ගමේ පෙන්වපු වෙසක් නාට්‍යය යි. ලී කොටන් බාපු වත්ත සුද්ධ කොට, පොල් කොටන් උඩ තනපු ලෑලි වේදිකාවේ, දවස් තුනක් පුරා නොමිලේ පෙන්වපු එම නාට්‍යය, වේදිකාව ඉස්සරහම ඉඳන් නරඹපු කොලු ගැටව් අතර මාද එකෙකු විය. එම නාට්‍යය ටෙනිසන් කුරේ ගේ නිර්මාණයක් විය.

ඉන්පසු ටෙනිසන් කුරේ ගේ රංගනයන් වේදිකාව, ටෙලිනාට්‍ය, හා චිත්‍රපටය ආක්‍රමණය කරන අයුරු අපි සතුටින් බලා සිටියෙමු. මොරටුව, විල්ලෝරාවත්ත ගමට ආඩම්බරය රැගෙන ආ එක් පුරුකක් බවට ඔහු පත් විය.
ඔහු සැමට සිනහව රැගෙන ආ නළුවෙකු විය. නමුත් බොහෝ විට එම දෙබස් වල ගැබ්ව තිබුණේ දෙපැත්ත කැපෙන කතා ය. කුණුහරුප ය. ඒවා අහපු,නරඹපු ඇත්තෝ බඩ අල්ලාගෙන සිනාසුනහ.

ඔහුගේ දෙබස් තුළ කුණුහරුප තිබුණද, ඔහුගේ ජීවිතය 'කුණුහරුපයක්' නොවී ය. බොහෝ නළුවන්, නිළියන් තුල නොතිබුණු දෑ ඔහුගේ ජීවිතයේ විය. ඔහු යහපත් බිරිදක් හා යහපත් දරුවන් සමග යහපත් පවුල් දිවියක් ගත කළ යහපත් ස්වාමි පුරුෂයෙක් හා පියෙක් විය. පවුලක් ලෙස ගමේ පල්ලියේ මෙහෙයට සහභාගි වූ යහපත් කිතුනුවකු විය. ගමේ මඟුලට, අවමඟුලට නිතර දායක වූ පින්වතෙක් විය. ඔහුගේ කාර් රථයෙන් දේවස්ථානයට 
මනාලියන් ලෙස පැමිණි අය අප ගමේ බොහෝ ය. වෙලට වතුර දමා ගෙවල් කඩා වැටුණු විට, ඉස්කෝලේ යන්නට දරුවන්ට පොත් ගන්නට මුදල් නැති වු විට, පාසල් මාසික ගාස්තු ගෙවා ගන්නට බැරි වූ විට, හාල් තුනපහ ටික ගෙදරට ගන්නට බැරි වූ විට, දොස්තර ලියා දුන් බෙහෙත් ටික ගන්නට බැරි වූ විට, ඔහුගේ දෑත් කාටත් හොරා ඒ අසරණයින් වෙත යොමු වූ බව සත්‍යයකි. 

ඔහු සැබැවින්ම මෙතෝදිස්ත ධර්මය ජීවත් කළ කිතුනුවකු විය. එනමුදු ගමේ පන්සල, කතෝලික පල්ලිය, කිසි දින අමතක නොකළ පින්වතෙක් විය.

ටෙනිසන් කුරේ අද අපෙන් සමුගෙන ඇත. "ටෙනිසන් කුරේ" කියූ පමණින් අප දැන සිටියේ කුණුහරුප කියා හෝ වෙනත් වචන යොදාගෙන අනුන් සිනා ගැස්සූ පුද්ගලයෙකු ලෙස ය. එනමුදු ඔහුගේ හැබෑ රුව දැනගෙන සිටියේ කිහිප දෙනෙක් පමණි. මිනිසුන් ඇස් දෙකෙන් දකින දෙයට වඩා මිනිසුන්ගේ ජීවිත වල බොහෝ යහපත් දේ රැඳී ඇති බව අපට කියා දී ඔහු අද අපෙන් සමුගෙන ඇත. ප්‍රශ්න අමතක කොට සිනාසෙන්නට කියා දී ඔහු අද අපෙන් සමුගෙන ඇත. ප්‍රශ්නවලදී පවා සිනාසෙන්නට අපට උගන්වා සමුගෙන ඇත. අඩන මිනිස්සුන්ට සිනහව ලං කර දිය හැකි අයුරු කියා දී අපෙන් සමුගෙන ඇත. ජීවිතය යනු විඳවන්නට ඇති දෙයක් නොව, විඳින්නට ඇති දෙයක් බව කියා දී අපෙන් සමුගෙන ඇත. අපටත් කඳුළු අතරින් සිනාසෙන්නට මිනිසුන්ට කියා දෙන්නට හැකිනම් ජීවිතය කොයිතරම් සුන්දර වන්නේ ද?(ගරු ටෙරන්ස් බෝදියාබදුගේ පියතුමා. 30/09/2020) //

අවසාන වශයෙන් විජය නන්ද සිරි සහ ටෙනිසන් කුරේ යන චරිත දෙකක් අසුරුන් මම සාකච්ඡා කිරීමට අදහස් කලේ කුමක්ද යන්න පිලිබදව සදහන් කරමින් මෙම සටහන අවසාන කරමි. විජය නන්දසිරිගේ මෙන්ම ටෙනිසන් කුරේද හාස්‍ය, හාස්‍යය ලෙස රසවිදීමට ශ්‍රී ලාංකිකයන්ට නොහැකිවන්නේ නම් එසේ වෙන්නේ ඔවුන් දෙපළගේම හාස්‍යවල ඇති ප්‍රබුද්ධ හෝ පීචන් කමක් නිසා නොව අපේ ඇති රුචි අරුචිකම් තුලය. එය අපි මෙතෙක් කලක් අත්විදි සංස්කෘතික ගොඩනැංවීවල ප්‍රතිපලයක් ලෙසය. එකී සංස්කෘතික ගොඩනැංවීම් අපිව කිසියම් සීමාවල හිරකර ඇතිවා පමණක් නොව අපේ සිනහව පවා පාලනය කරමින් සිටී.

ඉතින් අපි  සිනහ නොමසෙන් දසුන් දක්වා වෙනුවට කොක් හඩලා සිනාසීමට පුරුදුවෙමු !!!

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා
25/10/2020

Friday, 23 October 2020

හින්දු කෝවිලක්වූ මීගමුවේ වලව්වක් ගැන මේ දවස්වල කථා වෙනවා දැක්කද?

 

මේ තමයි ඔය කියන ඊනියා වලව්ව. මීගමුවේ ඔය වලව් කියන ඒවා තිබ්බේ නෑ. ඔය වලව් කියලා කියන ලොකු ගෙවල් දොරවල් වතුපිටි ආදිය තියෙන්න පවුල් කිහිපයක් මීගමුව අවට බිහිවන්නේ ලංකාවේ බ්‍රිතාන්‍යය යටත් විජිත යුගයේදී. ඒ යටත් විජිත පාලකයින්ට විවිධ සේවා සපයනමින්, රා/අරක්කු විකිනීමේ (රා රේන්ද) බලපත් හිමිකරගෙන යහමින් මුදල් උපයමින්, පොල් වතු, කුරුදු වතු ආදිය මිලදී ගනිමින් ධනවත්වූ පිරිස් බ්‍රිතාන්‍යයන් බිහිකළ ක්‍රිස්තියානි ඉංග්‍රීසි පාසැල්වලින් සිය දරුවන්ට අධ්‍යාපනය ලබාදී ඔවුන් රාජ්‍ය සේවයට පිවිසීමෙන් අනතුරුව සිය මුල්ගම්බිම්වලින් එපිට මීගමුව ආදී ප්‍රදේශවල දේපල මිලදී ගනිමින් විශාල ගෙවල් දොරවල් හදමින් මීගමුව අවට පදිංචිවීමෙන් අනතුරුව තමයි දැන් ඔය කියන වලව් කියන කිහිපයක් මීගමුවේ බිහිවෙන්නේ. 

මේ ජයාරූපයේ දැක්වෙන මීගමුවේ (ඊනියා) මිරැන්ඩෝ වලව්වත්, අබේසිංහ-රාජපක්ෂ වලව් කියන ඒවත්, ඩේවිඩ්-විජයපාල මෙන්ඩිස් ආදිනුත් බිහිවෙන්නේ එහෙමයි. ඔවුන් සියල්ලෝම දකුණේ ගාල්ල, බලපිටිය ආදී ප්‍රදේශවලින් පැමිණි පිරිස්. ඔවුන් තමයි මීගමුවේ පන්සල් හදන්නේ. මීගමුවේ පොල්වතු කුරුදුවතු මිලදී ගෙන පසුව විශාල ගෙවල් දොරවල් හදන් ඊනියා වලව්කාරයෝ කියලා පෙනී සිටියේ ඔවුන්. මීගමුවේ මුල් බැසගෙන තිබු කරාව-දුරාව කුල අතරට සලාගම කුලයත් පෙරටුකරගෙන මීගමුවේ කුල ධුරාවලිය තුල තරගකාරී තවකෙක් ලෙස තමයි ඔවුන් ඉස්මතුවෙන්නේ. දකුණෙන් පැමිණි ඔවුන් අමරපුර නිකායේ අඹගහපිටිය පාර්ශවයේ ප්‍රධාන බෞද්ධ දායකයින්. ඔවුන් බෞද්ධ වගේම යන්ත්‍ර මන්ත්‍රණ ගුරුකම් කට්ටඩි ආදී හින්දු ආගමික විශ්වාසයනුත් කරපින්නාගත් පිරිසක්. 

ඔය කියන මීගමුවේ (ඊනියා) මිරැන්ඩෝ වලව්ව හිමිවෙලා තිබුන මුහන්දිරම් මගිනා මර්සිලිස් හෙන්රි මිරැන්ඩෝගේ සීයා මාකස් මිරැන්ඩෝ. ගාල්ල, මාගාල්ලේ ඇපොතිකරියක් කරපු මනුෂයෙක්. එයාගේ පුතා තමයි ඇන්ඩෲ පෝල් මිරැන්ඩෝ. මීගමුව කටාන ප්‍රදේශවල කලින් ලන්දේසීන් වගාකළ පොල් සහා කුරුදු ඉඩම් බ්‍රිතාන්‍ය ආණ්ඩුව විකුණද්දී 1840 ගණන්වල තමයි ඔවුන් ඉඩම් අරන් මීගමුවට පදිංචියට එන්නේ. එයා විතරක් නෙමේ අර කලින් කියපු දකුණින් ආපු කට්ටිය බොහොමයක් මීගමුවේ පදිංචියට එන්නේ එහෙමයි. සමහරු නම් දකුණෙන් ඇවිත් තියෙන්නේ කුරුදු වතුවල වැඩකරන්න. කුරුදු පොතු ගලවන්න. ඇන්ඩෲ පෝල් මිරැන්ඩෝ (පසුව මුදලිදු) බදින්නේ වලිසිංහ ජුවානිස් ද සිල්වාගේ දියණියක් වන ඇනා ද සිල්වා. ඒගොල්ලොත් දකුණෙන් ආපු අය. ඇනා ද සිල්වා බ්‍රහ්මචාරී වලිසිංහ හරිශ්චන්ද්‍රතුමාගේ නෑ වෙන කෙනෙක්. 

1870 උපන් ඔවුන්ගේ පුතෙක් තමයි මුහන්දිරම් මගිනා මර්සිලිස් හෙන්රි මිරැන්ඩෝ කියනේ. මුලින්ම නිවුස්ටඩ් විදුහලටත් (ඒ කාලේ කිව්වේ වෙස්ලියානු මිෂනාරි පාසැල කියලයි) පසුව කොලබ රාජකීය විදුහලටත් ගිහින් මීගමුව දිස්ත්‍රික් උසාවියේ ලිපිකරුවෙකු ලෙස පත්වීම ලබා පසුව එම උසාවියේම භාෂා පරිවර්තකයෙකුත් වෙනවා විතරක් නෙමේ මීගමුව නගරය කේන්ද්‍ර කරගත් උතුරු අලුත්කුරු කෝරළයේ මුහන්දිරම් පදවියටත් පත්වෙනවා. ඔහුට පිය පාර්ශවයෙන් ගාල්ල, මාගාල්ල ප්‍රදේශයෙන් පොල්වතු රාශියකුත්, ඔවුන් මිලදී ගත්ත මීගමුවේ පොල් ඉඩමුත් එක්ක ධනය, බලය, උගත්කම සහ නිලතලත් හිමි තැනැත්තෙක් බවට පත්වෙනවා. ඔහු විවාහ වෙන්නේ කුරුණෑගල දිස්ත්‍රික්කයේ ඉඩම් හිමි වැවිලිකරුවෙකු හා මිනිරන් වෙලෙන්දෙකු වූ මුහන්දිරම් සීමන් ද සිල්වාගේ වැඩිමහල් දියණිය වූ නැන්සි මාරියා එක්කයි. ඒ විවාහයත් සමග මුහන්දිරම් හෙන්රි මිරැන්ඩෝ 1902 වෙද්දී ලංකාවේ නැගී එන නව ප්‍රභූවරයෙක් ලෙස ඉස්මතුවෙනවා. ඔහු ගැන Arnold Wright සම්පාදනය කරපු Twentieth Century Impressions of Ceylon: Its History, People, Commerce පොතේ 696 පිටුවෙත් සදහන් වෙනවා.

එහෙත් 1930 වෙද්දී කුමන හෝ හේතුවක් මත ව්‍යාපාර ආසාර්ථකවීම සහ සෞඛ්‍ය තත්වය පිරිහීම නිසා ඔවුන් ක්‍රමයෙන් පරිහානියට පත්වෙන්න පටන්ගෙන තියෙනවා. සමහර තොරතුරුවලට අනුව පෙනී යන දෙයක් තමයි මුහන්දිරම් හෙන්රි මිරැන්ඩෝ කෙතරම් වියදම් කලත් ලංකාවේ නැගී එන නව දේශපාලන ප්‍රභූ පරම්පරාවට ඇතුල්වීමට නොහැකිවීම ඔවුන්ගේ බිදවැටීමට එක් හේතුවක් වියහැකි බව. 

ඉතින් කෙතරම් ප්‍රකට බෞද්ධ දානපතියෙක්වුනත් ඕවට උත්තර හොයන්න මුහන්දිරම් හෙන්රි මිරැන්ඩෝ යන්න පුරුදුවෙලා තියෙන්නේ හදහන්, වෙලාවල් පිටි පස්සෙයි, යාන්ත්‍රණ මන්ත්‍රණ ගුරුකම් පිටුපස්සෙයි, හින්දු කට්ටඩියෝ පස්සෙයි. අන්තිමට මලයාලම් කට්ඩියෙක් කිව්වලු ගෙදර ලිදේ හින්දු දේව ප්‍රතිමාවක් තියෙනවා එක අරන් ගෙදර දේවාලයක් කෙරුවේ නැතිනම් ඔය මිරෑන්ඩෝ පරම්පරාව නැත්තටම නැතිවෙලා යනවා කියලා. ඉතින් මීගමුවේ ඔය කියන මීගමුව - දිවුලපිටිය ප්‍රධාන මාර්ගය අසල මහහුණුපිටිය ප්‍රදේශයේ පිහිටා ඇති (ඊනියා) මිරැන්ඩෝ වලව්ව 1950දී දේවාලයක් වුනේ එහෙමයි කියලා තමයි ගමේ මිනිස්සු කියන්නේ... දැන් එය හදුන්වන්නේ මීගමුවේ නාටු දේවාලය කියලයි.

තව විස්තර මම පසුව සදහන් කරන්නම්.. දැනට මට නම් කියන්න තියෙන්නේ බ්‍රිතාන්‍ය යටත්විජිත යුගයේ නැගී ආව ලංකාවේ නව සිංහල ප්‍රභූ පරම්පරාවල එක ඛේදවාචකයක් තමයි මේ හින්දු කෝවිලෙන් පෙන්නවා කියන එකයි. 

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා 

23/10/2020

Wednesday, 21 October 2020

පාස්කු ප්‍රහාරයට මාස 18යි: කොමිසම තවත් ප්‍රරචාරක ව්‍යාපෘතියක්ද?

පාස්කු ප්‍රරහාරය එල්ලවී අදට (21/10/20) වසරකුත් මාස 6ක් ගෙවී ගොස් ඇත. එහෙත් තවමත් රෝහල්වල ප්‍රතිකාර ලබන, රෝහල්වල සායනයන්ට නිතර යන එන ප්‍රහාරයෙන් විපතට පත් ජනයාගේ අඩුවක් නැත.

කොරෝනා වසංගත තත්වය තුල ඔවුහුද කබලෙන් ලිපට වැටී ඇත. ඒ තම තමන්ගේ පවුල්වල බර කරට ගෙන කටයුතු කල තම ආදරණීයන් අහිමිවීම නිසා හෝ ඔත්පලවීම නිසා ජීවන අරගලය නම් කබලෙන් ලිපට වැටීමට අමතරවය. එමෙන්ම තම ආදරණීයන් අහිමිවීම නිසා හෝ උත්පලවීම නිසා හෝ රෝගීන්වීම නිසා ඇතිවු මානසික වේදනාවන් හෝ කම්පනයන් තවමත් එම ජනයාගේ මනසින් මැකීගොස් නොමැත. ඔවුහු අදටත් දුක්විදති. ඔවුන්ගේ සොවුල්, තැවුල්, ලතැවුල් වේදනාවන් තවමත් පහව ගොස් නැත.

ඒ සියල්ල ඔවුන්ට උරුමවී ඇත්තේ පාස්කු ඉරිදා සුපුරුදු පරිදි සිය ආගම ඇදහීමට ගමේ පල්ලියේ දේවමෙහෙයට සහභාගීවීම නිසාය. එකී ජනයා එම ඉරනමට ගොදුරුවුයේ ජන ජීවිත අනතුරේ ඇති බව, ඔවුන් ඉලක්ක කරගනිමින් ප්‍රහාරයක් එල්ලවිය හැකි බවට සියලු තොරතුරු ලැබී තිබියදීය. එසේ තොරතුරු ලැබී තිබියදීත් එම ජනයාගේ ජීවිත ආරක්ෂා කරදීමට, ප්‍රහාරය වැලැක්වීමට කිසිවක් කිරීමට පැවති ආන්ඩුවද, ශ්‍රී ලංකාවේ ආරක්ෂක අංශයද පොලීසියද අසමත්වු නිසාය. ඔවුන්ගේ අකාර්යක්ෂමතාවයන් නිසාය. වගකීම් විරහිත ක්‍රියාකාරීත්වය නිසාය. මහජන බදුබදු මුදල්වලින් වැටුප් ලබමින් මහජනයා ආරක්ෂා කිරීමට ඔවුන්ට පැවරී ඇති රාජකාරීය පැහැර හැරීම නිසාය.

එසේ සිය-දහසකුත් මහජන ජීවිත අනතුරේ හෙලූ ඔවුන් අදටත් මහජනයාගේම බදු මුදලින් වැටුප්, වාහන, වරප්‍රසාද ලබමින් යහතින් ජීවත්වන අතර ප්‍රහාරය නිසා විපතට සහ අනතුරට පත් ජනයා සහ ඔවුන්ගේ පවුල්වල සමාජිකයින් සදාතනක වේදනාවන් දුක්විදිමින් සිටී. මේ නම් කුමන සාධාරණයක්ද?

නිරපරාදේ ජනයා අනතුරේ හෙලීම ගැන ඔවුන්ට දඩුවමක් නැතිද? ඔවුන් සිය වගකීම් පැහැර හැරීම නිසා සිදුවු මේ මහා විනාශය සම්බන්දයෙන් ඔවුන්ට නීතියෙන් දඩුවමක් හිමි නැද්ද? විපතට පත් ජනයාට යුක්තිය ඉටුවන්නේ කවදාද?

ඒ සම්බන්දයෙන් පාස්කු ප්‍රහාරය පිලිබදව සොයාබැලු පසුගිය රජයේ කොමිසන් සභා ඔස්සේ සිදුවු කිසිවක් නොමැත. වත්මන් ජනාධිපති ගෝඨාභය රාජපක්ෂ මහතා පතකල දැනටත් ක්‍රියාත්මකවන පාස්කු ප්‍රරහාරය පිලිබද විමර්ශන කොමිසම ඔස්සේ කලින් කොමිසන් ඔස්සේ හෙලිනොවු කරුනු රාශියක්ම හෙලිවුවද පසුගිය සති තුන තුල කොමිසමේ ගමන් මග දෙස විමසා බැලීමේදී ඇතිවන ගැටලුව වනුයේ කොමිසම ගමන් කරමින් සිටින්නේ වරදකරුවන් ගැන හෙලිදරව් කරගමින් ඔවුන් මෙම ප්‍රහාරය වලක්වා ගැනීමට අසමත්වුයේ ඇයි යන්න ගැන සොයාබලමින් ඔවුන් සම්බන්දයෙන් ගතහැකි නීතියානුකූල පිලිවෙත් වෙත යොමුවිම සදහා අවශ්‍ය ප්‍රවේශයන් සම්පාදනය කරගැනීම සදහාද? නොඑසේනම් පාස්කු ප්‍රහාරය සම්බන්දයෙන් රජය ක්‍රියාත්මක වෙමින් තිබේයැයි යන්න පෙන්වීම සදහාද? යන්න ගැන සැකයක් පවතින බවයි.

පැහැදිලිවම කොමිසමේ විමර්ශන කටයුතු ඉක්මනින් අවසන්වෙන වගක් නොපෙනේ. හිටපු ජනාධිපති මෙන්න ආරක්ෂක ඇමැතිවරයාදවූ මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මෙන්ම හිටපු පොලිස්පති, ආරක්ෂක ලේඛම් සහ වෙනත් ආරක්ෂක ප්‍රධානීන් සිය වැරදි වසාගැනීමට, වගකීම පැහැර හැරීම පිලිබද ඔවුන්ට එල්ලවී ඇති චෝදනාවලින් බේරීමට එකිනෙකාට චෝදනාකර ගනිමින්, තම නම බේරාගැනීමට කොමිසමේ කාලය නාස්තිකමින් සිටී.

අනෙක් අතට මෙතෙක් දියත්වු විමර්ශන ඔස්සේ අත්අඩංගුවට පත් ප්‍රධාන චූදිතයෙකුවූ රිශාඩ් බදුර්දීන්ගේ සොහොයුරාව නඩු පැවරීමකින් තොරව නිදහස් කරමින් පාස්කු ප්‍රහාරය පිලිබද විමර්ශන මෙන්ම චුදිතයන්ද ක්‍රමයෙන් පලරහිත කිරීමට උත්සාහයක්ද දියත්වෙමින් පැවතිනි. එහෙත් කාදිනල්තුමාගේ සහ ශ්‍රී ලංකාවේ කතොලික සභාවේ දැඩි විරෝධය හමුවේ පාස්කු ප්‍රහාරය පිලිබද විමර්ශනවලින් එසේ ලෙහෙසියෙන් ගැලවිය නොහැකි බව පෙන්වා දුනි. ප්‍රතිපලයවුයේ රිශාඩ් බදුර්දීන්ගේ සොහොයුරාව නැවත අත්අඩංගුවට ගෙන විමර්ශන නැවත ඇරබීම නොව පොලිස් නිලධාරියෙකුගේ සේවා ස්ථාන මාරුවක් සිදුවීම පමණි. ලංකාවේ නීතිය ක්‍රියාත්මකවන්නේ එසේය.

කාදිනල්තුමා ඇතුළු ලංකා කතොලික සභාවත්, සෑම සියලු ශ්‍රීලංකිකයෙක්මත් යුක්තිය ඉල්ලා දිගින් දිගටම හඩ නොනගින්නේ නම් රටේ බොහෝ අපරාධ විමර්ශනයන්වලට අත්වූ ඉරනමම පාස්කු ප්‍රරහාරය පිලිබද විමර්ශනයන්ටද අත්විය හැක. එහෙත් යහපත් සමාජයක් ගොඩනැගීමට නම් අපරාධ සම්බන්දයෙන් නිසි විමර්ශනයක් කර අපරාධකරුවන්ට නීතියෙන් දඩුවම් කල යුතුය. නැවත එවැන්නක් සිදුනොවීමට කටයුතු සම්පාදනය වියයුතුය. එසේ නොමැතිව කුණු බුමුතුරුණ යට සගවා දැමීමෙන් පලක් නොවේ. පාස්කු ප්‍රහාරය සදහා අපි දිගින් දිගටම යුක්තිය සහ සාධාරණය ඉටුවිය යුතුයැයි කියන්නේ එහිනි. පාස්කු ප්‍රරහාරයට වසරකුත් හයමසක ගෙවෙන තැනද අපි යලි යලිත් පාස්කු ප්‍රරහාරයෙන් විපතට පත්වුවන් වෙනුවෙන් යුක්තිය සහ සාධාරණය ඉල්ලා දැඩිව නැගීසිටිමු !!!

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා.
21/10/20.

Friday, 9 October 2020

ෆෝබෝස් සීගිරිය සොයාගැනීම සහ සුජිත් අක්කරවත්ත රන්තුක සොයාගැනීම

පහුගිය සැප්තැම්බර් 17 වෙනිදා දිනමිණ පුවතේ විශේෂාංගයට 'ෆෝබ්ස්ට උපුල්කන්ද පෙන්වූ රන්තුක' නමින් යුතු ලිපියක් ලියන සුජිත අක්කරවත්ත මහතා ප්‍රබන්දාත්මකව දක්වා තිබුනේ ෆෝබ්ස් සිගිරිය හොයාගත්තේ වැදි තරුණයෙක්වූ රන්තුකගේ ආධාරයෙන් බවයි. 

කැලේ ජීවත්වූ රන්තුකට අධිරාජ්‍ය සේවයේ නියතුවූ ෆෝබ්ස්ව මුණගැසෙන්නේද කැලයේදීමය. දෙදෙනා අතර ඇතිවෙන ඇයිහොදයිය අවසන් වෙන්නේ මෙතෙක් වැද්දන් විසින් සියවස් ගනනාවක් රැකි උපුල් කන්ද හෙවත් සීගිරිය ගැන රහස ෆෝබ්ස්ට හෙලිකිරීමෙන් යැයි ඔහුගේ රචනයේ දැක්වේ....

'' මිහින්තලා වැවෙන් ගොඩවී, රන්තුක හබරණ මහ වනාන්තරයට වැ‍ටුණේ හාර මාසයකට පසුවය. රන්තුකට ‍රැහේ අමතක වූවේය. ෆෝබ්ස්ට අධිරාජ්‍ය සේවය අමතකය. පත් ඉරුවෙන් පත්ඉරුව මේ මනස් කාන්ත රටේ මහ විල් වන රාජයන් අතර සැඟවුණ විස්මාන්විත අතීත ස්මාරක ෆෝබ්ස් නෙත ගැටේ. ඔහු, එකින් එක ගැන ලියමින්, චිත්‍රයට නඟමින් පා නගයි. නවතී. ගිමන් හරී. අල කොළ, පලාපල, දඩයම් එකට ගෙන, රන්තුක වන පලවල රස අග්‍රහාරයෙන් ෆෝබ්ස් නළවයි. වංශ කථා ‍රැහේ කතා කුලේ කතා කන්දේ කථා අතරින් දවසක ඔහුට 

''උපුල්කන්ද'' යැයි කියැවුණේය.

උපුල්කන්ද !

ෆෝබ්ස් හූරා අමුතුවට තොල් පෙරළා ඇස් විස්මානයෙන් ලොකු කරමින් ඇසුවේය. රන්තුක අසරණ වුයේය. අහස එකොළොස් මසක්ම පුරහඳ පෙන්වූ බව රන්තුකට මතකය. මේජර් ෆෝබ්ස් සහ රන්තුකගේ බැඳීමට වසරකුත් ගෙවෙන්නට ආසන්නය. ‍රැහේ රහස කට තොලින් පැන ගත්තායි බියක් රන්තුකට වහා ඇති විය. බියපත් නෙත් ෆෝබ්ස්ගේ බැඳීම් සහගත බැඳීමට දිස් විය. ෆෝබ්ස් විත් රන්තුකගෙන් උපුල් කන්ද (උපුල් වෙහෙර) ගැන විමතිව විමසීය. රන්තුකට නිහඬව සිටින්නට බැරි තරම්ය''...

උපුල් කන්ද ගැන රැහේ රහස ගැන වඩ වඩා සිහින සිත්තම් ගොතන සුජිත් අක්කරවත්තගේ ඉහත ලියවිල්ලේ එන රන්තුක තවදුරටත් සිගිරිය ගැන දක්වන්නේ පිටසක්වල ජීවීන්ගේ පැමිණී ගැන කීවෙන කතා සිහි ගැන්වෙන ලෙසය.... 

'උපුල් කන්ද ගැන දිග කථාවක් කියන්නට රන්තුකට සිදු විය. රන්තුක දිග කතාවම කීවේය. මැදියම් යාමේ මේජර් ෆෝබ්ස්ට හිනා ගියේය. හොඳටම හිනා ගියේය. සුරංගනා කතාවක් තරම් සුරංගනාය. දෙව් ලියන් ගොඩබැසපු ගිරි කූටයක් රත්තරන් පහන් දල්වා චිත්‍ර ඇඳලා කවි ලියලා. ඒකට යන්න තියෙන්නේ සිංහයෙකුගේ කට ඇතුළෙන්. ඒක හදපු රජ්ජුරුවන්ගේ දුව උපුලි, උපුල කන්දෙ භූ ගර්භයේ තාම ජීවත් වෙනවා. ෆෝබ්ස්ට මේ කතාව අදහා ගනු බැරි තරම් සුරංගනාය. මනෝ මායාමය...'' 

රන්තුක කථාව විශ්වාස නොකරන නිසා රන්තුක මේජර් ෆෝබ්ස්ට සීගිරිය අසලටම ගෙන ගිය බවත් එහිදී කොටියෙක් කඩා පැන රන්තුක මියගිය බවත් සුජිත් අක්කරවත්තගේ කතාවේ දක්වයි.... 

''ගිරි කූඨයට යන පාර උඹ දන්නවාදැයි මේජර් ෆෝබ්ස් රන්තුකගෙන් ඇසුවේය. රන්තුක ෆෝබ්ස් දෙස බලා ඔව් යැයි කීවේය.
රන්තුකගේ සෘජු රිද්මයට මේජර් ෆෝබ්ස් වහා නැගිට්ටේය. රන්තුක සමඟ ඒ ඓතිහාසික රහස සොයා පිය නැඟීය.

දොළොස් දිනක වෙහෙසකර ගමනකින් රූස්ස වන රේඛාවකින් වසා ගත් කඳු පව්වක් පාමුලට ෆෝබ්ස් විත් තිබිණි. රන්තුක පා පොෙළාවේ නැමි නැමි සතර අතට නළල බිම තබා වඳින දෙස මේජර් ෆෝබ්ස් බලා සිටියේය. එක විටම වනයෙන් කඩා පැන ගත් දිවි පොව්වකු, රන්තුකගේ බෙල්ලට පැන බෙල්ල කඩා පැන දිව්වේය. ෆෝබ්ස් දුක් සාගරේ ගිළෙමින්, එතැනටම වී, රන්තුකගේ මිනිය බදා වැලපුණේය...''

රන්තුකගේ මරණයෙන් බොහෝ සංවේගට පත් ෆෝබ්ස් අවසාන වශයෙන් රන්තුකගේ මරණයට පෙර ඔහු නළල් තලය තබා වැඳ වැ‍ටුණු තැනට දිව ගිය බවත්, රන්තුක තම නළල තැබූ තැන තුවක්කු බඳ ගසා හෑරා පසුව දඬු උලක් සාදා හාරා පස ඉවත් කල බවත්, ෆොර්බස් පුදුමයෙන් පුදුමයට පත්කරමින් සිංහපාදයේ මහපොට ඇගිල්ල හමුවූ බවත්, සියවස් හතරක් ලාංකිකයින්ට පවා අමතකවී ගිය සීගිරිය ලෝකයට විවිර කරමින් ෆොර්බොස් සිගීරිය සොයාගත්තේ එලෙස බවත් සුජිත අක්කරවත්තගේ කතාවේ දැක්වයි...

''රන්තුක තම නළල තැබූ තැන තුවක්කු බඳ ගසා හෑරුවේය. දඬු උලක් සාදා හාරා පස ඉවත් කළේය. ඔහු පුදුමයෙන් පුදුමයට පත් විය. පුදුමයෙන් විමතියට පත් විය. විමතියෙන් විස්මයට පත් විය. විස්මයෙන් කුතූහලයට පත් විය. ඔහු දු‍ටුවේ ශෛල මහපට ඇඟිල්ලක්. එනම් සීගිරි සිංහ පාදයේ මහපටැඟිල්ලය. ඒ සීගිරිය සොයා ගත් මොහොතය. සියවස් හතරක් ලංකා පොළොවේ මිනිසුන් පවා නොදැන සිටි සීගිරියට ගිය පළමු නූතන මිනිසාය. සීගිරිය ලොවට යළි විවර වූයේ එදාය.''

*******************************************************
සීගිරිය බටහිර ජාතීන්ට සොයා දුන්නේ මේජර් ෆොර්බස් බව ඇත්තය... එහෙත් එහිලා කිසිදු වැදී තරුණයෙක් දායකවූ බවක් ඔහුගේ වාර්තාවල සටහන් නොවේ. එමෙන්ම ෆොර්බස්ගේ සිගිරි සොයාගැනීම සිදුවුයේ ඔහු පොළොන්නරුවේ සිට ආපසු පැමිණෙමින් සිටියදීය. පොළොන්නරුවේ විවිධ පුස්කොල පොත්, සෙල්ලිපි පිටපත් කරමින් සිටි මේජර් ෆොර්බස්ට සීගිරිය ගැන තොරතුරු දැනගැනීමට ලැබී ඇති අතර ඔහු පොළොන්නරුවේ සිටම එය සොයමින් පැමිණියේය. එහිලා දායකවූ රන්තුක නම් වැදී තරුනයෙක් ගැන කිසිදු සටහනක් නැත.

සාහිත්‍යකරුවෙකුට විවිධ කථා ප්‍රබන්ද නිර්මාණය කල හැකි බව අපි දනිමු. සුජිත් අක්කරවත්තද මේජර් ෆොර්බර්ස්ගේ Eleven Years in Ceylon නම් කෘතිය කියවා වෙනත් කතාවක් ගොතා ඇත. එහෙත් මේජර් ෆොර්බර්ස් සිගිරිය සොයාගනිමින් එය ලෝකයට විවිරකර දීමට දැරු උත්සහය, ඒ වෙනුවන් යටත් විජිත පාලකයන්ගේ අවධානය සහ ආධාරය දිනාගැනීමට දැරු අරගලය, අවසාන වශයෙන් H.C.P බෙල් වැනි විද්වතෙක්ව සිගිරිය ගැන පුළුල් අධ්‍යනයක් කිරීමට යොමුකරවීමට තරම් ඔහුගේ මැදිහත්වීම ගැන කිසිදු අවධානයක් යොමු නොකරවමින් කොහේදෝ සිටි රන්තුක නම් වැදි කොලුවෙක් පටලවමින් සිදුකරන්නේ ඇත්ත වෙනුවට මිත්‍යාව සමාජ ගතකිරීමය. අවසානයේ අපේ ජනයාගේ මතකයේ රැදෙනුයේ රන්තුක වැනි ප්‍රබන්ද කථා මිස සිගිරිය වැනි අපේ පුරාණ ජනයාගේ ව්ශිෂ්ට නිර්මාණ නැවත මතුකරගැනීමට විවිධ පුද්ගලයින් දැරු අවංක උත්සහයන් නොවේ. අදද සිගිරිය කෞතුකාගාරයේවත් ලංකීය ඉතිහාස පොත්වලත්, පාසල් පාඩම් පොත්වලවත් ෆෝබස් සිගිරිය සොයාගත් ආකාරයවත්, H.C.P. බෙල් එය ලෝක උරුමයක් ලෙස ලෝකවාසී ජනයාට පුරාවිද්‍යාත්මක අර්ථයෙන් හදුන්වාදුන් ආකාරයවත් ගැන සදහන් කරන්නේ නැත. එයද එක්තරා ආකාරයක ගුණමකුකමකි. කාගේ හෝ ශ්‍රමය සුරාකෑමකි. 

මේජර් ෆොර්බර්ස්ගේ සිගිරිය සොයාගැනීමට ආදාල ඔහුගේ Eleven Years in Ceylon කෘතියේ අදාල පිටු කිහිපයක් පහතින් දැක්වේ...

මාකස් ප්‍රියන්ත පෙරේරා 
08/10/2020